Als teamcoach werk ik vooral met teams ‘in de operatie’. Vaak met collega-teamcoaches. Waar ik op operationeel niveau teams in hun ontwikkeling begeleid, zie ik bij mijn collega’s andere vraagstukken en benadering van teamontwikkeling op bijvoorbeeld strategisch niveau.
En tja, dan kom ik op die vraag… wat maakt teamontwikkeling voor een MT nou zo anders?
Ik wilde weten. En leren. En dus schreef ik mij in voor de Masterclass MT coaching. Natuurlijk stiekem in de hoop een pasklaar antwoord te vinden en een setje handige tools om mee te werken. Easy. Het gaat dan in ieder geval niet over mij…
Mis. Vanwege de coronamaatregelen in het voorjaar, was ook deze masterclass verplaatst naar later tijdstip. Onzekere tijden. Om in deze tijden toch een start te maken, startte deze editie met een online introsessie. Hoe fijn als je in de ‘leerstand’ staat en graag verder wil.
Tegelijkertijd een mooie gelegenheid de overige cursisten alvast iets te leren kennen, en om in heerlijk heldere bewoordingen de uitgangspunten voor de masterclass nog eens te horen. ‘Het creëren van veilige leerruimte voor teams aan de top’. Want: alles in deze is wat groter.
De verantwoordelijkheden, de belangen en de persoonlijkheden. En hoe sta jij daar vervolgens in.
Dan gaat het toch over je eigen kwaliteiten en talenten, je eigen vraagstukken en je eigen verwachtingen over wat je wil leren …
En de dag zelf? Door de online sessie vooraf, hebben de bovenstaande vragen bij mij wel een beetje langer door kunnen ‘sudderen’. En dat heeft er voor gezorgd dat je uiteindelijk gerichter kunt nadenken over wat je wil leren, welke vragen je hebt vanuit de praktijk. Het er in mijn geval “blond instappen” is er dan niet meer bij.
Dat bleek ook. Vanaf de eerste minuut tijdens de masterclass, gaat het om gezamenlijk leren. En om afwisselend de verdieping in de theorie van MT coaching, (kerntaken van een MT, de ontwikkelingsfasen), de praktijksituaties die eenieder heeft meegenomen en met elkaar deelt en bespreekt, de ervaringen van Anne Jan in het werkveld en jouw persoonlijk leiderschap als MT coach. Als één geheel. Met voor mij als belangrijke onderstroom: de veilige leerruimte. Om zelf in te leren als MT coach en te creëren voor teams aan de top.